Początki z Dust 1947, czyli co wybrać Panie Generale na start? / Starting with Dust 1947 or What The Hell I Should Buy First?
Jak zbudować armię na 50 i 100 punktów i jak kupić 🙂 / Ideas, how to build and buy 50&100 points army 🙂
Odcinek 1 Alianci / Chapter 1 Allies
K-man & Panda
[ezcol_1half]
W trakcie spotkań ze znajomymi, którzy rozważają wejście w Dust’a wiele razy trafiały się takie o to pytania. Jakie kombinacje punktów są najbardziej popularne? Ile to jednostek? Jak to jest w przypadku różnych stron konfliktu? A ile trzeba mieć, żeby już coś pograć?
[/ezcol_1half]
[ezcol_1half_end]
During meetings with my friends that consider starting Dust similar questions always come up. What point amounts are the most popular? How many units is that? How it affects different armies? How much do I need to really play?
[/ezcol_1half_end]
Co to Dust 1947? / What is Dust1947?
[ezcol_1half]
Dust 1947 to gra hybrydowa, która łączy zasady gier bitewnych z planszą do gry. Budujesz armię, używasz planszy do poruszania się, grasz na zmianę jak w szachach, kości dodają element nieprzewidywalności. Szybko, przejrzyście i dynamicznie. Dust Studio www.dust1947.com rozwija grę, powstają kolejne frakcje i modele. Na stronie Dust Studio oraz na stronie dystrybutora na Europę www.warfactory.pl znajdziesz każdy dostępny model, trochę fluff’u oraz wszystkie niezbędne akcesoria.
Aby poznać pozytywny klimat przyszłych graczy warto zajrzeć na lokalne forum w Polsce (https://www.forum.warfactory.pl ) oraz na oficjalną grupę Facebook (https://www.facebook.com/groups/303941853917/ ).
[/ezcol_1half]
[ezcol_1half_end]
It’s 1947 and World War II still rages on. Thanks to discovery of a crashed ship from outer space Germany acquired access to advanced technology. New armament and VK propelled walkers lumber on the battlefield. Discover world in which soldiers use conventional rifles next to lasers and jet packs.
Dust 1947 is a hybrid of board and miniature games. Using high quality plastic figurines players fight over a special mat divided into squares. Checking line of sight, movement or weapon ranges is easy and intuitive thanks to light and clear rules. On the other hand, game offers a great tactical depth and wide range of possibilities when you create your fighting force.
[/ezcol_1half_end]
Wojna Trwa Dalej… /War rages on…
[ezcol_1half]
Wielkie bloki, Sino-Sowieci ze Wschodu, Blok Axis (Niemcy, Japonia, Włochy i nie tylko) oraz Alianci prowadzeni przez Amerykanów, Brytyjczyków i Francuzów, dalej walczą o kontrolę nad światem. Korzystają przy tym z technologii VRILL co wpływa na rozwój sprzęt, mutacje bohaterów i niektórych jednostek, zdolności i uzbrojenie.
Bloki rosną w siłę i powstają wśród nich różne frakcje, wyróżniające się specyficznym podejściem do pola walki. Armią blokową Osi jest Wehrmacht, ponadto występuję trzy armie frakcyjne; Luftwaffe, NDAK i Blutkreuz. Podstawowe Siły Aliantów to Rangers, wspierają ich korpus Marines oraz niedługo komandosi z frakcji Desert Scorpions. Armię Związku Sino-Sowieckiego wzmacniają frakcje Red Guards, Specnaz i zbliżający się Chińczycy.
Są jeszcze Najemniczki, frakcja wolnych kobiet do wynajęcia. Każda frakcja jest unikalna i każda reprezentuje inny styl w grze. To daje gwarancję różnej taktyki nawet w ramach jednego bloku. Większość frakcji posiada Zestawy Startowe od których warto zacząć przygodę.
[/ezcol_1half]
[ezcol_1half_end]
Dust universe offers a wide range of models – armies can be filled with heroes, infantry squads, walkers, planes, helicopters, tanks, artillery and many other. All those units posses special traits and statistics which make each game unique and exhilarating. Even if you’re not a fan of board games, and like to wage war on terrain you made yourself as Dust offers you a special set of rules designed for classical wargaming.
We have 3 main armies in Dust. Axis, Allies and Sino Soviet Union. Inside each of them you can find block forces and faction with very distinctive fighting style: Luftwaffe, NDAK or Blutkreuz for Axis. Marines and Desert Scorpions for Allies and Spetsnaz, Red Guard and PLA for SSU.
There are also Mercenaries – an army of independent women to hire. Each of these factions is unique and uses a different approach to battlefield in game. It creates a lot of variety in game and different tactics used inside the same bloc. Most factions offer a starter set witch which you can start your adventure.
[/ezcol_1half_end]
Armia 50 i 100 punktów do Dust’a / 50 & 100 points for Dust
[ezcol_1half]
Wspólnie z Piotrkiem „Panda” Doboszem i Szymonem Skoczyńskim chcielibyśmy podać wam kilka opcji na fajne armie w Dust1947. Każdy z nas gra innym blokiem i ma swój własny styl gry. Panda podzieli się w Wami swoimi pomysłami na Aliantów. Ja podrzucę parę pomysłów na Axis. Szymon ma zawsze coś fajnego na temat SSU.
Wspólnie przygotowaliśmy nasze subiektywne propozycje rozpisek na 50 i 100 punktów armii. Nim przejdziemy do pierwszych propozycji krótko czemu takie punkty:
- 50 punktów – maksymalnie około 8 aktywacji w armii i szacowany czas grania rozgrywki ok 30-45 min. Świetna baza do tego, aby zacząć przygodę. Pozwala sprawdzić pierwsze combo’sy i poznać reguły Dust’a. Często stosowana na lokalnych eventach i turniejach dla zaczynających treningi tej taktycznej gry bitewnej.
- 100 punktów – nawet do 15 aktywacji, a czas grania to około 60-90 minut. To już coś, co pozwala na kombinację, używanie specjalnych zdolności plutonów, nawet możliwość łączenia frakcji. Co ważne 100 punktów to standard, punkt wyjścia większości z turniejów i spotkań towarzyskich.
[/ezcol_1half]
[ezcol_1half_end]
Together with top Warsaw players – Piotr “Panda” Dobosz and Szymon Skoczyński we would like to present you some nice ideas on your starting force for Dust 1947. Each of us plays a different block and has his own playstyle.
Today Piotr will give you his ideas on Allies army, I will drop some Axis ideas and last but not least Szymon will help with SSU. Together we prepared our 50 and 100-point army lists. Before we go any further I’ll explain why we chosen these values:
- 50 points – about 8 activations max, approximate play time around 30-45 minutes. A great starting point for serious Dust adventure. It allows you to taste some first combos and get to know Dust rules. Often used on local events and tournaments for guys starting their adventure with Dust.
- 100 points – even 15 activations and play time around 60-90 minutes. That’s a serious force that allow you to mix some nice combos, use platoons and even combine block with faction units. What’s important 100 points is the usual amount of points for tournaments and normal battles between more experienced commanders.
[/ezcol_1half_end]
Startujemy z Aliantami 🙂 / Let’s Go with Allies 🙂
[ezcol_1half]
Hej! Nazywam się Piotrek (dla znajomych Panda) i gram w Dust’a jednostkami Aliantów. Poniżej opiszę Wam, jeżeli jeszcze nie jesteście zdecydowani, dlaczego warto grać tą nacją i jak mogą wyglądać przykładowe rozpiski by były skuteczne i dziurawiły wrogów zamiast kieszeni. Zapraszam!
Jednostki aliantów stawiają wyżej mobilność nad wytrzymałość i są raczej wyspecjalizowane w tym co robią, ale robią to dobrze. Dodatkowym atutem tej nacji jest duża liczba jednostek z moimi ulubionym miotaczami płomieni. Na osobne zdanie zasługują niezrównani bohaterowie tej frakcji, każdy z nich ma coś co sprawia, że ma się wielką ochotę wrzucić go do rozpiski.
Obecnie w Dust1947 mamy dostępne następujące grywalne frakcje do Aliantów: Rangerów i Marines.
[/ezcol_1half]
[ezcol_1half_end]
Hi! My name is Piotr (Panda for friends) and I play Allies in Dust. Below I will describe (if you haven’t decided yet) why is it worth to play that bloc and how an example army can look – an army that will make holes in your enemy units not your pocket!
Allied units prefer mobility offer resilience and are usually specialized in one task – and that’s a good thing. Additional advantage of this nation is a big number of units with my favorite – flame thrower. A separate sentence is owned to awesome allied heroes– each of them has this special something that makes you want him in your army.
At the moment we have 2 playable allied factions: Rangers & Marines.
[/ezcol_1half_end]
Go! Rangers Go !!!
[ezcol_1half]
Rangerzy są trzonem armii Aliantów, mają dostęp do latającej ciężkiej piechoty, największych mechów dostępnych w grze, jak również do moich ulubionych średnich mechów opartych konstrukcją na Shermanach. Ich standardowa piechota również jest niczego sobie, szczególnie zwracam tu uwagę na oddział Ranger Assault Squad (BBQ) bez którego nie rozpoczynam rozpiski do Rangerów.
Przykładowi Rangers 50 punktów:
- Assault Force Rhino: Rhino 12 AP, Heavy Ranger Assault Squad (Hammers) 10 AP, Wildfire 7 AP,
- Mickey 13 AP
- Ranger Assault Squad (BBQ) 8 AP
Przykładowi Rangers 100 punktów (no 99 😉 ):
- Starter Rangerów: Rhino 12 AP, Heavy Ranger Assault Squad (Hammers) 10 AP, Wildfire 7 AP,
- Mickey 13 AP
- Mickey ARV 9 AP
- Hot Dog 11 AP
- Ranger Assault Squad (BBQ) 8 AP
- Heavy Ranger Attack Squad (Grim Reapers) 13 AP
- Ranger Command Squad (The Boss) 11 AP
- The Priest 5 AP
W obydwu rozpiskach zachowujemy dobrą siłę ognia i mamy narzędzia, by poradzić sobie ze wszystkimi zagrożeniami jakie ktokolwiek może przeciw nam wystawić. Byleby tylko dobrze rzucać kostkami. I tak Wildfire zapewnia nam osłonę przeciw jednostkom latającym, Hammersi z Rhino potrafią otworzyć najtwardszy czołg i mamy dużo miotaczy. A miotacze jak to miotacze – radzą sobie dobrze ze wszystkim!
[/ezcol_1half]
[ezcol_1half_end]
Rangers are the backbone of Allied army, they have access to heavy flying infantry, biggest walkers in the game and also to my favorite medium walkers which are walking mix of Sherman and Stuart tanks. They form block forces of Allies – it means you can field them as separate faction (which gives you special bonuses) or use as addition to a faction force like Marines. They standard infantry is also quite OK, especially the Ranger Assault Squad (BBQ) which is the first unit I start any Ranger force.
Example Rangers force – 50 points:
- Assault Force Rhino: Rhino 12 AP, Heavy Ranger Assault Squad (Hammers) 10 AP, Wildfire 7 AP,
- Mickey 13 AP
- Ranger Assault Squad (BBQ) 8 AP
Example Rangers force – 100 points (well 99 😉 ):
- Assault Force Rhino: Rhino 12 AP, Heavy Ranger Assault Squad (Hammers) 10 AP, Wildfire 7 AP,
- Mickey 13 AP
- Mickey ARV 9 AP
- Hot Dog 11 AP
- Ranger Assault Squad (BBQ) 8 AP
- Heavy Ranger Attack Squad (Grim Reapers) 13 AP
- Ranger Command Squad (The Boss) 11 AP
- The Priest 5 AP
Both of these forces offer a reasonable offensive capability and give tools to take care of most challenges we can meet on the battlefield. Just keep these dice rolling good! And so Wildfire offers us some much needed anti-aircraft fire, Hammers with Rhino can open the heaviest tank like it was a beer can AND we have a lot of flamers! And flamers do what they do best – burn all to the ground fast!
[/ezcol_1half_end]
Rangers Gallery
Semper Fi! USMC
[ezcol_1half]
Marines natomiast to frakcja, która bardziej stawia na piechotę niż jednostki zmechanizowane, ale to wcale nie oznacza, że ich mechy są kiepskie, wręcz przeciwnie! Lekki Barking Dog, wszechstronny Bushmaster czy Mickey(Light) mogą wydawać się papierowe, ale ich siła ognia jest ogromna. Wsparte jednostkami takimi jak Saints, Mavericks czy Hot Shots stanowią siłę, której nie należy lekceważyć.
Przykładowi Marines 50 (49) punktów:
- Taskforce Diver: Diver 9 AP, USMC Close Assault Squad (the Firestarters) 7 AP, Bushmaster 7 AP
- USMC Reconnaissance Squad (The Force Recon) 7 AP
- USMC Demolition Squad (The Saints) 5AP
- USMC War Dogs Recon Squad 5 AP
- USMC Rifle Squad (The Mavericks) 9 AP
Przykładowi Marines 100 (99) punktów:
- Taskforce Diver: Diver 9AP, USMC Close Assault Squad (the Firestarters) 7 AP, Bushmaster 7AP
- USMC Reconnaissance Squad (The Force Recon ) 7 AP
- USMC Demolition Squad (The Saints) 5AP
- USMC War Dogs Recon Squad 5 AP
- USMC Rifle Squad (The Mavericks) 9 AP
- USMC Anti-Tank Squad (The Hot Shots) 9 AP
- Mickey (Light) 11 AP
- Barking Dog (Light) 15 AP
- Hot Dog 11 AP + Crazy Jimmy 9 AP
- The Priest 5 AP
Powyższe rozpiski Marines stawiają na błyskawiczne, dalekie ataki na kluczowe jednostki wroga, a następnie na zasypanie wrogiej piechoty gigantyczną ilością kostek. Również mamy do dyspozycji miotacze (kombo Jimmy + Hot Dog) jak i najlepszego, dostępnego dla Marines, mecha przeciwpancernego Barking Dog. Polecam.
Mam nadzieję, że udało mi się chociaż trochę zainteresować Was tą wspaniałą nacją i życzę Wam udanych bitew na polach Dust!
Panda
Artykuł powstał we współpracy z http://warfactory.pl i http://dustbrothers.pl.
[/ezcol_1half]
[ezcol_1half_end]
Marines as a faction, focus mostly on mass infantry usage. Of course, it doesn’t mean their amour lacks firepower! Quite the opposite. Light Barking Dog, universal Bushmaster o Mickey (Light) are quite vulnerable but their offensive long-range capabilities are a must have! Supported with dedicated units like Saints, Mavericks or Hot Shots they form a strength to be reckoned with.
Example Marines 50 (49) points:
- Taskforce Diver: Diver 9 AP, USMC Close Assault Squad (the Firestarters) 7 AP, Bushmaster 7 AP
- USMC Reconnaissance Squad (The Force Recon) 7 AP
- USMC Demolition Squad (The Saints) 5AP
- USMC War Dogs Recon Squad 5 AP
- The Mavericks 9 AP
Example Marines 100 (99) points:
- Taskforce Diver: Diver 9AP, USMC Close Assault Squad (the Firestarters) 7 AP, Bushmaster 7AP
- USMC Reconnaissance Squad (The Force Recon) 7 AP
- USMC Demolition Squad (The Saints) 5AP
- USMC War Dogs Recon Squad 5 AP
- USMC Rifle Squad (The Mavericks) 9 AP
- USMC Anti-Tank Squad (The Hot Shots) 9 AP
- Mickey (Light) 11 AP
- Barking Dog (Light) 15 AP
- Hot Dog 11 AP + Crazy Jimmy 9 AP
- The Priest 5 AP
Above list emphasize lightning, long range strikes on crucial enemy units, and then usage of overwhelming amounts of fire power (or dice 😉). Of course we have some flamers at our disposal (a combo of great pilot hero Crazy Jimmy which gives you 3 actions + flamer walker Hot Dog) and the best available for Marines anti tank walker – Light Barking Dog.
I hope this article helps you at least a little and I was able to present you the Allied units properly. I wish you many victorious battles on the fields of Dust!
Panda
Article created by cooperation of http://warfactory.pl and http://dustbrothers.pl.
[/ezcol_1half_end]
USMC Gallery
Do boju, Generale czas zbudować swoją armię! / Forwards! General it’s time to build your army!
[ezcol_1half]
Wszystkie modele do zbudowania armii Aliantów dostępne są na www.warfactory.pl.
Kupując na www.warfactory.pl , otrzymasz rabat 5% na modele Aliantów. W tym celu należy w trakcie składania zamówienia podać kod promocyjny:
allies_dustbrothers_092017
Kod upoważnia do rabatu w przypadku dokonania zakupu i opłacenia transakcji w terminie do 30 września 2017.
Wszelkie kwestie dotyczące realizacji zamówień należy uzgadniać z warfactory.pl. Kontakt email: kontakt@warfactory.pl, www: www.warfactory.pl
[/ezcol_1half]
[ezcol_1half_end]
You can find most of the models described above on www.warfactory.pl.
Especially for our readers we prepared a special 5% discount bonus coupon for Allied units. Just use the code below:
allies_dustbrothers_092017
The code will work until end of september 2017.
Any problems and questions regarding orders schould be discussed with warfactory.pl.
Contact; email: kontakt@warfactory.pl, www: www.warfactory.pl
[/ezcol_1half_end]
Za tydzień Niemcy idą !!! / Next week, Germans !!!
[ezcol_1half]
Kolejny odcinek już za tydzień. Tym razem parę słów o propozycjach armii dla Axis w moim wykonaniu.
[/ezcol_1half]
[ezcol_1half_end]
Axis episode will be here next week. It will be my guide for creating an unstoppable Axis force.
[/ezcol_1half_end]
See You! 🙂
Krzysztof „K-man”, Piotr „Panda”, Szymon i Marek (Warfactory)
Leave a Reply